RODZICU! DZIECI POTRZEBUJĄ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.

Dane statystyczne dotyczące aktywności fizycznej dzieci i dorosłych przerażają. Większość problemów ze zdrowiem to wynik złej diety, siedzącego trybu życia, stresu oraz niewystarczającej ilości snu. Urządzenia mobilne i komputery miały nam ułatwiać życie, jednak ostatecznie stały się bardzo dużym problemem. Nie potrafimy korzystać z nich racjonalnie, dając zły przykład najmłodszym.

Światowa Organizacja Zdrowia bije na alarm, a wpis ten powinni przeczytać rodzice. Wdrożenie w codzienność kilku prostych zaleceń dotyczących aktywności fizycznej, czasu snu oraz czasu spędzanego przed TV i urządzeniami mobilnymi u dzieci poniżej 5 roku życia, może mieć wpływ na ich rozwój i zdrowie.

Wiek poniżej 5 lat to okres intensywnego rozwoju fizycznego i poznawczego. To czas, kiedy kształtują się nawyki, a dzieci są bardziej otwarte na zmiany i łatwiej adaptują się to zasad związanych ze stylem życia. Aktywna zabawa we wczesnym dzieciństwie rozwija zdolności motoryczne, poprawia zdrowie, wpływa na poziom aktywności fizycznej w późniejszych latach, zmniejsza ryzyko wystąpienia problemu nadwagi i otyłości, a także pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne. Czas snu jest bardzo ważny ze względu na poprawny wzrost, rozwój poznawczy, rozwój motoryczny i regulację emocjonalną.

WHO w swych zaleceniach dzieli dobę na:

PA (physical activity) – czas przeznaczony na aktywność fizyczną | u małych dzieci obejmuje np. chodzenie, bieganie, skakanie, czołganie się, utrzymanie równowagi, taniec, jazda na rowerze, skoki przez skakankę itd.

SEDENTARY SCREEN TIME – czas spędzany pasywnie / czas spędzony przed TV, komputerem i z urządzeniami mobilnymi.

GOOD QUALITY SLEEP – optymalny czas snu dla poprawnego rozwoju dzieci.

Poniżej przedstawiam zalecenia z podziałem na wiek dzieci.

DZIECI PONIŻEJ 1 ROKU ŻYCIA

PHYSICAL ACTIVITY – 30 min / 24h

SEDENTARY SCREEN TIME – 0 min / 24h

GOOD QUALITY SLEEP – 14 – 16h / 24h (0-3 miesięcy); 12-16h / 24h (4-11 miesięcy)

Aktywność fizyczna powinna trwać przynajmniej 30 min dziennie i obejmować pozycję na brzuszku. Nie zaleca się spędzania czasu przed „ekranem”. Lepsze będzie czytanie i opowiadanie dziecku.

DZIECI W 1 ORAZ 2 ROKU ŻYCIA

PHYSICAL ACTIVITY – 180 min / 24h

SEDENTARY SCREEN TIME – 0 min / 24h (1 rok życia) nie więcej niż 60 min / 24h (2 rok życia)

GOOD QUALITY SLEEP – 11-14h / 24h

Aktywność fizyczna od umiarkowanej do intensywnej powinna trwać przynajmniej 180 min, a czas ten powinien być rozłożony w ciągu dnia. Im więcej aktywności tym lepiej. Dzieci w wieku 2 lat nie powinny spędzać przed „ekranem” więcej niż 60 min dziennie. Im mniej, tym lepiej. Zaleca się zaangażowanie opiekuna np. w czytanie i opowiadanie, rysowanie, kolorowanie, śpiew, czas z muzyką, układanie puzzli i klocków. W czas snu wliczają się drzemki. Zaleca się regularne czasy snu i budzenia.

DZIECI W 3 ORAZ 4 ROKU ŻYCIA

PHYSICAL ACTIVITY – 180 min / 24h (aktywność rozłożona w ciągu dnia, z czego 60 min jest aktywnością od umiarkowanej do intensywnej).

SEDENTARY SCREEN TIME – 0 min / 24h (1 rok życia) nie więcej niż 60 min / 24h

GOOD QUALITY SLEEP – 10 – 13h/ 24h

Aktywność fizyczna od umiarkowanej do intensywnej powinna trwać przynajmniej 180 min, a czas ten powinien być rozłożony w ciągu dnia (z czego 60 min to aktywność intensywna). Im więcej aktywności tym lepiej. Dzieci w wieku 3 i 4 lata nie powinny spędzać przed „ekranem” więcej niż 60 min dziennie. Im mniej, tym lepiej. Zaleca się zaangażowanie opiekuna np. w czytanie i opowiadanie, rysowanie, kolorowanie, śpiew, czas z muzyką, układanie puzzli i klocków. W czas snu wliczają się drzemki. Zaleca się regularne czasy snu i budzenia.

Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat pozostawia sobie wiele do życzenia. 80% młodzieży jest niewystarczająco aktywnych fizycznie. U dorosłych procent ten jest mniejszy i wynosi 23%. Dla poprawy funkcjonowania układu krążenia, układu mięśniowego oraz układu kostnego, zmniejszenia objawów depresji i lęków dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat, zaleca się przynajmniej 60 minut aktywności dziennie od umiarkowanej do intensywnej. Intensywna aktywność fizyczna to taka, podczas której odczuwamy przyspieszone bicie serca, zwiększenie częstotliwości oddechów, podwyższenie temperatury ciała. Aktywność przekraczająca 60 min dziennie będzie dawała dodatkowe korzyści dla zdrowia.

Dzieci, aby dorosnąć zdrowo muszą mniej siedzieć i spędzać więcej czasu na aktywnej zabawie!

*dane zaczerpnięte z raportu WHO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *