Kiedy go poznałam wiedziałam, że będzie szczególnie bliski mojemu sercu.

Kiedy go poznałam wiedziałam, że będzie szczególnie bliski mojemu sercu – Pilates.

Pilates został uznany za jedną z najbardziej unikalnych form treningu. Przez wiele osób kojarzony jest z rozciąganiem, czasami też ćwiczący pytają mnie „czy jest to trening na piłce?” Oczywiście w Pilatesie znajdziesz elementy stretchingu, możesz też ćwiczyć Pilates na piłce, ale nie do końca o to tu chodzi. Jeżeli trafiasz na Pilates to jesteś szczęściarzem. Nie wytłumaczę Ci teraz dlaczego, bo mam nadzieję, że po przeczytaniu kilku moich wpisów sam do tego wniosku dojdziesz.

Dlaczego więc jest tak unikalną formą treningu? Ponieważ naturalnym efektem tych ćwiczeń jest siła oraz elastyczność.

Często spotykam się z opiniami na temat Pilatesa: „wolę coś szybszego”, „to nudne”, „jest to dla mnie zbyt wolne, denerwuję się tym leżeniem”, „wolę zrobić lepszy trening”. Przyznaj, że tak jest – to podsłuchane wypowiedzi Klientów. Teraz przykład z życia: wyobraź sobie, że czytasz książkę. Żeby zrozumieć książkę, musisz skupić się na czytaniu i potrzebujesz do tego dogodnych dla siebie warunków. Albo lepszy przykład – ścianka wspinaczkowa gdzie walczysz z grawitacją i musisz przemyśleć każdy krok. Żeby skupić się na jakiejkolwiek czynności, potrzebujesz spokoju, koncentracji i właśnie skupienia. Dokładnie tak samo jest z Pilatesem – to forma świadomej pracy z ciałem, to myślący sposób poruszania się, w którym ruch musisz wyprzedzić swoim umysłem, opanować każdy oddech i napięcie. Jeżeli myślisz, że Pilates jest nudny – po prostu go nie znasz.

Pilates niejedno ma imię i nie musi być WOLNY. Jeżeli chcesz czerpać z niego również korzyści wynikające z pracy aerobowej, musisz najpierw opanować podstawy. Dopiero zaawansowane modyfikacje ćwiczeń wykonywane są w szybszym tempie. Jedno jest pewne – bez względu na poziom wykonywanych ćwiczeń zawsze się wzmocnisz, rozciągniesz oraz wspaniale wzmocnisz brzuch.

Nie od razu zrobisz wszystkie ćwiczenia. Początkowo Pilates jest bardzo trudny. Teraz z pewnością się zastanawiasz, hmmmm TRUDNY? Przecież tam tylko się leży i oddycha, co w tym trudnego? TRUDNY nie zewzględu na ruchy wykonywane w ćwiczeniach, ale przez ogrom informacji, które musisz przyswoić. TRUDNY, bo tak wiele rzeczy jest do nauczenia, opanowania i zrozumienia w głowie. Nagle okazuje się, że bardziej musisz wytężyć umysł niż ciało. Różne myśli przechodzą moim Klientom przez głowę „nie umiem opanować oddechu”, „jak skupiam się na ćwiczeniu, to zapominam oddychać”. TAK! Jest to TRUDNE, bo musisz myśleć o każdym oddechu, napięciu i ruchu, o wszystkim jednocześnie. Dlatego forma ta wymaga skupienia i koncentracji. Po przejściu początków z Pilatesem i regularnych sesjach na poziomie podstawowym okazuje się, że poszczególne ćwiczenia i towarzyszące im ruchy stają się czymś naturalnym. Trening staje się przyjemniejszy, lepiej opanowujesz oddech, napięcia i ruch. Progres jest ważny w każdym treningu. Musisz dać sobie czas, szansę i wierzyć, że zrobisz trudniejsze ćwiczenia. Najczęściej jest tak, że nie wiesz o tym, że już jesteś gotów na bardziej wymagające modyfikacje – po prostu je robisz.

Teraz krótko zatrzymam się na podejściu Panów do Pilatesa. Babski trening? Panowie !!! ten trening stworzył facet, a pokochały go Panie (trening oczywiście). Pilates także buduje mięśnie, nie tak jak trening na siłce ale buduje je w sposób naturalny. Na Pilatesie pracujesz nad siłą OD ŚRODKA. Pilates jest treningiem funkcjonalnym. W treningu tym pracujemy nad głębszymi warstwami mięśni. To właśnie praca tych mięśni jest dla nas funkcjonalna, to one odpowiadają za tzw. „BYĆ”. Oczywiście bez mięśni globalnych niemożliwe byłoby zapoczątkowanie ruchów. Mięśnie te potrzebne są nam do tzw. DZIAŁAĆ!

Dlaczego tempo początkowo w Pilatesie jest wolne? Ponieważ generujemy tu takie napięcia mięśni, których nie jesteśmy w stanie wygenerować w treningu fitness. Potrzeba czasu na to, aby mięśnie te zaczęły reagować w sposób naturalny. Kiedy osiągniesz już pewien poziom samokontroli nad ciałem z pewnością poczujesz efekt Pilates również na treningu fitness. Dodatkowo osiągniesz jeszcze lepsze wyniki treningowe poprzez umiejętność generowania siły od środka.

Myśl na dziś… „dla zrównoważenia napięć w ciele rozciągaj się tak długo, jak długo trwa Twój trening… albo zrób godzinny trening Pilates.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *