SZTUKA KONTROLI CIAŁA cz.1

Kolejna porcja moich spostrzeżeń na temat metody ćwiczeń Pilates. Wczorajszy trening Pilates rozpoczęłam od słów: „Czy wiecie, że przychodząc na ten trening, jesteście szczęściarzami? Jeszcze o tym nie wiecie, ale to najlepsza inwestycja w Wasze dobre samopoczucie. Wasza obecność tu świadczy o tym, że chcecie czegoś więcej od treningu niż tylko mechaniczne wykonywanie ruchów powtarzanych za instruktorem. Znaleźliście się tutaj, ponieważ jesteście ambitni”. Uśmiechy Klientów w takich momentach są bezcenne.

Przyznaj szczerze… ile razy podczas uczestnictwa w zajęciach fitness zdarzyło Ci się myśleć o tym, jak będzie wyglądał Twój czas po treningu? Co jeszcze musisz kupić w sklepie? Co zrobisz na kolację? Kto jutro odwiezie dzieci do przedszkola? Podczas lekcji Pilates jest tylko TU i TERAZ. Jeśli chcesz czerpać korzyści z metody Pilates, umysł i ciało muszą pracować jednocześnie. Skupienie, koncentracja i precyzja wynikają ze świadomości i prowadzą do efektywnego ćwiczenia umysłu i ciała.

Pilates zdecydowanie jest sztuką kontroli ciała.

Jak każdy trening, Pilates również oparty jest o pewne zasady:

Koncentracja.

Jako pierwsza z zasad Pilatesa, koncentracja to klucz do połączenia umysłu i ciała. Podczas treningu musisz być obecny umysłem, zwracać uwagę na to, co robisz, a po pewnym czasie zauważysz, że robisz to lepiej. Skupiając się na określonej części ciała zauważysz, że możesz pracować nią lepiej. Koncentracja to świadoma kontrola nad tym, co robisz, to władza umysłu nad ciałem.

Kontrola.

Jak dobrze jesteś w stanie zrobić coś, jeśli nie masz nad tym kontroli? W Pilatesie szukamy płynnych opanowanych, a nie przypadkowych i niedbałych ruchów. Podczas wykonywania szybkich, szarpiących i poza kontrolą ruchów nie jest możliwe pracowanie nad jakością, a ta właśnie pomaga nam w osiągnięciu pewnych rezultatów. Kontrola w poruszaniu się zapobiega powstawaniu kontuzji. Szybkie nieudolne ruchy są częściej przyczyną kontuzji niż płynny kontrolowany ruch. Przypomnij sobie sytuację z życia, kiedy coś spadło Ci na podłogę, a Ty chcesz to podnieść. Albo, kiedy sięgasz po dziecko bawiące się na podłodze. A gdyby schylić się w sposób bardziej przemyślany? Kontrola jest podstawą każdego ruchu.

Centrum.

Do wykonywania czynności dnia codziennego używamy zazwyczaj mięśni nóg, ramion. Posiadamy jeszcze tzw. mięśnie środka. Dosyć często myślimy o nich jako bezużytecznych na co dzień. Mięśnie brzucha, dolnych pleców, bioder i pośladków nazwać możemy pasem siły. Pas ten pełni niezwykle ważną funkcję w naszych ciałach, ponieważ daje nam stabilizację. Dzięki stabilności wykorzystujesz struktury organizmu w najbezpieczniejszy i najefektywniejszy sposób w odpowiedzi na narzucone zadania funkcjonalne. Nasze mięśnie w centrum są bardzo osłabione przez brak ćwiczeń, złe nawyki oddechowe, przyrost masy ciała. Naprawdę warto poświęcić im trochę uwagi, ponieważ w mojej kilkunastoletniej praktyce przekonałam się, że energia generowana od środka jest wykorzystywana do koordynowania naszych ruchów. Badania naukowe potwierdziły również, że przed każdym ruchem nogi czy ręki poprzeczna część brzucha jest gotowa do wykorzystania jej potencjału. Pilates wiedział to przed badaniami naukowymi i mówił: kiedy poruszasz ręką lub nogą, głębokie mięśnie brzucha kurczą się o ułamek sekundy wcześniej, tak, że stabilizacja kręgosłupa może być zachowana, a moc może być dodana do ruchu ręki lub nogi. Ja to potwierdzam!

Kolejne zasady w następnym poście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *